Nädala alguses tehti teatavaks uudis, et Tõnu Kaljuste naaseb 21-aastase vaheaja järel Eesti Filharmoonia Kammerkoori peadirigendi kohale.
Koori, mille ta ise 1981 asutas ja mille järgmine hooaeg on ühtlasi juubelihooaeg. Absoluutse tippkoori, mille BBC muusikaajakiri Classical Music valis 2020. aastal kümne maailma tähtsaima koori hulka. Kaljuste jätkab ka EFK vana koostööpartneri Tallinna Kammerorkestri dirigendina.
Eesti Filharmoonia Kammerkoori jaoks saab ring täis 1. augustil 2021, kui koori peadirigendiks ja kunstiliseks juhiks tuleb taas Tõnu Kaljuste. Kaljuste lõi nn “Kaljuste koori” 1981, oli peadirigent 20 aastat ja usaldas koori järgmiseks 20 aastaks teiste võimekate dirientide hoole alla (Paul Hillier 2001–2007, Daniel Reuss 2008–2013 ja Kaspars Putniņš 2014–2021). Postimees uuris Kaljustelt, miks dirigent otsustas pakkumise vastu võtta.
PM: Läbirääkimised teie asumiseks EFK peadirigendi kohale olevat kestnud mõnda aega, lugesin kuskilt, ehkki küll teie EPLile antud intervjuust saan teada, et otsustamine võttis teil kaks sekundit. Miks otsustasite koha vastu võtta?
Tõnu Kaljuste: Soovin dirigeerida mulle olulist muusikat ja kujundada järgneval kolmel aastal Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri repertuaari. Läbirääkimised käisid vaid selle otsuse teatavaks tegemise aja üle. Nõustusin peadirigendi postile tulema juba aasta tagasi. Koori direktori Esper Linnamäega otsustasime avalikustada siis, kui tulevad esimesed märgid viiruse leviku aeglustumisest ning otsused publikuga kontserditegevuse algusest.
Kuidas iseloomustaksite vahepealsete peadirigentide Paul Hillieri, Daniel Reussi ja Kaspars Putninši tööd kooriga? Kas on võimalik neist igaühe perioodi kohta midagi üldistavalt iseloomustavat öelda?
TK: Nad olid kõik oma ala professionaalid ja maailmas omas žanris tuntud dirigendid.Paul suurendas lauljate initsiatiivi, Daniel dresseeris kvaliteete ning Kaspars ergutas eelnevate dirigentide tööd meeles pidama ja heliloojaid EFK-le uut muusikat looma.
Mida üks kammerkoor endast üldse kujutab, mis eristab seda lihtsalt koorist?
TK: Kammermuusik on solist, kellel on eeldused ja kogemused, et tegutseda ansamblis. Nii nagu Tallinna Kammerorkestri liikmed mängivad erinevates ansamblites ja soleerivad eraldi, soovin, et ka EFK laulja on sarnase kvaliteediga vokaalmuusik. Traditsiooniline erinevus kammerkoori ja koori vahel on nende suurus. Kammerkooriks võib pidada koori kuni kaheksa lauljani häälerühmas.
Mis eristab Eesti Filharmoonia Kammerkoori teistest profikooridest maailma mastaabis?
TK: Omanäoline repertuaar ning lisaks a cappella teostele regulaarne tegevus nii muusikateatris kui suurvormides.
Eesti Filharmoonia Kammerkoor
Tõnu Kaljuste asutas koori 1981 Ellerheina Kammerkoori lauljatega ning oli selle esimene kunstiline juht ja peadirigent 20 aastat. Hiljem olid koori peadirigendid Paul Hillier 2001–2007, Daniel Reuss 2008–2013 ja Kaspars Putniņš 2014–2021. Koori repertuaar ulatub gregooriuse laulust hilisbaroki ja 20. sajandi muusikani.Eriline koht on selles juba aastaid olnud eesti heliloojate loomingul (Pärt, Tormis, Tüür, Grigorjeva, Tulev, Kõrvits, Tulve) ja selle tutvustamisel maailmas.
Koor on võitnud kaks parima kooriesituse Grammy’t: 2007 Arvo Pärdi «Da Pacemi» (dirigent Paul Hillier) ja 2014 Arvo Pärdi «Aadama itku» eest (dirigent Tõnu Kaljuste).
Monument to the 1944 Great Flight Opened in Pärnu